نشانی :   امیر کبیر شرقی مقابل حسینیه بنی فاطمه پاساژ 110
  شماره های تماس :   900 500 33 (021)
0
« بازگشت به لیست اخبار | یکشنبه 28 آبان 1402 در ساعت 6 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

شاخص سرعت لاستیک چیست؟

شاخص سرعت یا کد سرعت لاستیک، حداکثر سرعتی است که می‌توانید با لاستیک‌های خودرو حرکت کنید، در حالی که شاخص وزن، حداکثر وزنی است که لاستیک می‌تواند تحمل کند. این دو ویژگی به یکدیگر وابسته هستند و در زمان خرید لاستیک جدید، باید به آن‌ها توجه کنید. به عنوان مثال، اگر لاستیکی با شاخص سرعت 200 کیلومتر در ساعت و شاخص وزن 600 کیلوگرم دارید، نمی‌توانید وزنی بیشتر از 600 کیلوگرم را بر روی آن قرار دهید و با حداکثر سرعت حرکت کنید.

شاخص سرعت و شاخص وزن لاستیک توسط خودروسازان تعیین می‌شود. آن‌ها برای تعیین این شاخص‌ها، پارامترهایی مانند قدرت و سرعت خودرو و وزن آن را در نظر می‌گیرند تا لاستیک انتخابی، بهترین عملکرد و ایمنی را برای خودرویشان به ارمغان بیاورد.

کد سرعت لاستیک‌های فصلی، برای لاستیک‌های تابستانه و با عملکرد بالا، هرگز نباید از لاستیکی با کد سرعت کمتر از آنچه توسط خودروساز تعیین شده است استفاده کنید. اما در مورد لاستیک‌های زمستانه، قوانین متفاوتی وجود دارد. سازمان حمل و نقل اتحادیه اروپا برای لاستیک‌های مخصوص زمستان، قوانین متفاوتی را تعیین کرده است. طبق این قوانین، ایرادی ندارد که شاخص سرعت لاستیک‌های زمستانی کمتر از میزان تعیین شده توسط خودروساز باشد. همچنین، در این قوانین تاکید شده که کد سرعت لاستیک‌های زمستانه، نباید کمتر از 160 کیلومتر در ساعت (حرف Q) باشد.

نحوه پیدا کردن شاخص سرعت لاستیک:

برای پیدا کردن کد سرعت لاستیک خود، می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو، درب راننده، درب باک بنزین یا بر روی لاستیک های فابریک خود مراجعه کنید. سازندگان خودرو برای هر مدل از اتومبیل هایشان، کد سرعت مناسبی را تعیین می کنند و این کد با حروف الفبای انگلیسی بر روی لاستیک نشان داده می‌شود. بنابراین، قبل از خرید لاستیک جدید، حتما باید درجه بندی شاخص سرعت را با کد سرعت توصیه شده توسط خودروساز مطابقت داده و لاستیک مورد نظر خود را با کد سرعت مناسب برای خودرو خود انتخاب کنید. برای پیدا کردن شاخص سرعت بر روی لاستیک، کافی است به دنبال آخرین حرف که در انتهای شماره سایز لاستیک و در کنار شاخص وزن نوشته شده است باشید.

برای نمونه 205/55R16 91V  را در نظر بگیرید، حرف V نشان دهنده کد سرعت این لاستیک است.


دلیل شاخص گذاری برای لاستیک چیست؟

شاخص سرعت لاستیک یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که باید در هنگام خرید لاستیک جدید به آن توجه کنید. هنگام رانندگی با سرعت بالا، چرخ‌های خودرو سریع‌تر می‌چرخند و لاستیک‌ها گرما بیشتری تولید می‌کنند. بنابراین، لازم است که لاستیک بتواند از پس سرعت بیشتر و گرمای بیشتر برآید. علاوه بر این، شاخص سرعت لاستیک تاثیر مستقیم بر سواری راحت، فرسایش آج، چسبندگی و کنترل در پیچ ها دارد. لاستیک‌هایی با کد سرعت بالا، عملکرد بهتری در ترمزگیری، چسبندگی و کنترل دارند. همچنین لاستیک‌هایی که کد سرعت W، Z، V و Y را دارند، برای خودروهای با عملکرد بالا و برای فصل تابستان بسیار مناسب هستند. بنابراین، در هنگام خرید لاستیک جدید، حتماً باید به شاخص سرعت آن توجه کرده و لاستیک مناسبی با توجه به نیاز خودرو و شرایط رانندگی خود انتخاب کنید.

 

 ایا لاستیک با شاخصه سرعت پایین تر ار فابریک میتوان برای خودرو استفاده کرد؟

شما باید همیشه از لاستیکی با کد سرعت مشابه یا بالاتر از لاستیک فابریک خود استفاده کنید. استفاده از لاستیک با شاخص سرعت پایین، ممکن است باعث فرسایش بیشتر لاستیک در سرعت‌های بالا شود و در نتیجه لاستیک از بین برود. در نتیجه، برای حفظ ایمنی و طول عمر لاستیک‌های خودرو، لازم است که همیشه لاستیک با کد سرعت مناسب را انتخاب کنید.

 

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()